Dvadsaťosemročný Carapaz vybojoval iba druhú zlatú olympijskú medailu
pre Ekvádor v histórii, premiérovú získal chodec Jefferson Perez na
dvadsiatke v roku 1996 v Atlante. Carapaz triumfoval v roku 2019 na Giro
d´Italia a na nedávno skončenej Tour de France obsadil tretiu priečku. V
Tokiu bol rozhodujúci jeho atak viac ako 20 km pred cieľovou páskou,
keď unikol spolu s Američanom Brandonom McNultym a napokon si prišiel po
zlato suverénne osamotený. V boji osemčlennej skupiny o striebro na
motoristickom okruhu Fudži Speedway sa presadil Van Aert tesne pred
dvojnásobným víťazom Tour Pogačarom.
„Je to pre mňa neskutočný moment. Vždy si musíte veriť. Pracoval som
tak tvrdo, aby som tu mohol byť, je to pre mňa významná chvíľa. Musím sa
poďakovať za podporu všetkým ľuďom v Ekvádore, že mi na diaľku tak
silno držali palce," uviedol Carapaz podľa agentúry AFP.
Juraj Sagan sa predviedol v dlhom úniku, no napokon preteky nedokončil.
„Som
rád, že sa mi podarilo dostať do úniku. Len škoda, že sme neboli
početnejšia skupina, alebo trochu silnejšia. Stálo ma to však dosť síl a
tie mi už potom došli," povedal pre RTVS bezprostredne po pretekoch.
V prvom tiahlom stúpaní na Douši Road už nestačil tempu vedúcej skupinky
Azerbajdžanec Asadov a scvrkla sa na sedem mien. Neskôr z nej vypadli
aj Daumont a Grosu, po sto odjazdených kilometroch strácal pelotón na
utečencov približne 17 minút. Na jeho čele pracovali aktívne najmä
Belgičania, ale aj Slovinec Jan Tratnik ako domestik pre svojich
favorizovaných krajanov Tadeja Pogačara a Primoža Rogliča. V páde sa
potom ocitli dvaja britskí jazdci Tao Hart i Geraint Thomas, ktorý
neskôr musel odstúpiť.
Po výstupe na Douši nasledovala zvlnená pasáž a krátke stúpanie na
priesmyk Kagosaka, dlhé iba 2,2 km s priemerným sklonom 4,8%. Únik mal
stále k dobru priepastný náskok, ten začal rapídne klesať pri výstupe na
ikonickú najvyššiu japonskú horu Fudži. Sto kilometrov pred cieľom bol
náskok Sagana a spol. tesne nad desať minút, z hlavného pelotónu si už
vystúpil druhý slovenský zástupca Kubiš. Stúpanie na Fudži Sanroku (do
výšky 1451 mnm) bolo najdlhšie v itinerári – malo 14,3 km so sklonom v
priemere šesť percent. Aj na tento vrchol sa dostala ako prvá pätica v
úniku, v zjazde však už mala k dobru iba necelých päť minút. To už z
boja o prvenstvo vypadol Španiel Alejandro Valverde, spomedzi favoritov
udávali tempo Taliani.
Juraj Sagan vypadol z vedúcej skupiny 53,6 km pred cieľom, v úniku teda
strávil približne štyri hodiny a 180 km. Necelých päťdesiat kilometrov
pred cieľom už bol únik dňa minulosťou a začal sa boj o medaily medzi
favoritmi. V prudkom stúpaní na Mikuni Pass s priemerným sklonom 10,2
percenta odpadávali ďalší spolufavoriti, naopak do útoku zavelil
Pogačar, k nemu sa pridal jeho tímový kolega z UAE Emirates, v Tokiu
jazdiaci vo farbách USA McNulty i Kanaďan Michael Woods. Za touto
trojicou sa hnal Belgičan van Aert s ďalšími jazdcami, napokon sa vpredu
sformovala silnejšia skupina, no po prekonaní Mikuni boli opäť karty
rozdané rovnako pre všetkých. Pri poslednom stúpaní na Kagosaku sa opäť
odtrhol McNulty, na ktorého dokázal zareagovať iba Carapaz a obaja si
rýchlo vytvorili výraznejší náskok takmer 30 sekúnd. V zjazde sa odstup
dvojice od prenasledovateľov ešte zvyšoval, šesť kilometrov pred páskou
už pokračoval Ekvádorčan osamotený a prišiel si s prehľadom po zlato.
cestná cyklistika
preteky mužov s hromadným štartom (234 km): 1. Richard Carapaz
(Ekv.) 6:05:26 h, 2. Wout van Aert (Bel.), 3. Tadej Pogačar (Slovin.),
4. Bauke Mollema (Hol.), 5. Michael Woods (Kan.), 6. Brandon McNulty
(USA), 7. David Gaudu (Fr,), 8. Rigoberto Uran (Kol.), 9. Adam Yates (V.
Brit.) všetci +1:07 min, 10. Maximilan Schachmann (Nem.) +1:21, ...,
JURAJ SAGAN a LUKÁŠ KUBIŠ (obaja SR) nedokončili
Sagan dirigoval dlhý únik na olympiáde
Tokio 24. júla (TASR) – Síce sa nedostal do cieľa, no niekoľko hodín ukazoval televíznym divákom na celom svete slovenský národný dres. Cyklista Juraj Sagan bol v úvode sobotňajších pretekov s hromadným štartom na olympiáde pri zrode úniku dňa, v ktorom vydržal dlhých 180 kilometrov.
Pôvodne mal v Tokiu štartovať s bratom Petrom, trojnásobného majstra sveta však vyradila operácia zraneného kolena a jeho miesto zastal náhradník Lukáš Kubiš. Z dvojice nakoniec ani jeden preteky nedokončil, no J. Sagan na začiatku diktoval ich priebeh. Hneď v úvodných kilometroch náročnej horskej trasy s celkovým prevýšením 4865 metrov bol aktívny pri vzniku úniku, v ktorom ho doplnili ďalší siedmi jazdci vrátane úradujúceho českého majstra Michaela Kukrleho. Československá dvojica na nasledujúcich dlhých kilometroch udávala tempo úniku.
„Bola to taktika dostať sa do úniku, keďže nie som úplne najsilnejší v
kopcoch. Chcel som si vytvoriť nejaký náskok, aby som mohol ísť v
nejakom miernom tempe v tých kopcoch," povedal po pretekoch. Už na
prvom tiahlom stúpaní na Douši Road nestačili tempu vedúcej skupinky
pretekári z Azerbajdžanu, Rumunska a Burkiny Faso. „Škoda, že nás tam
nebolo viac, alebo že tá skupina nebola silnejšia. Zostali sme tam
piati takí silnejší pretekári, no tá trať bola dĺžkovo a časovo veľmi
náročná a preto mi v závere došli sily a ani som ju nedokončil."
Únik spolu prešiel aj stúpanie na Fudži Sanroku (do výšky 1451 mnm),
ktoré malo 14,3 km so sklonom v priemere šesť percent. Potom však začal
jeho náskok výrazne klesať a J. Sagan si nakoniec vystúpil 53,6 km pred
cieľom, v úniku teda strávil približne štyri hodiny a 180 km.
„Mám skúsenosti a viem ako, nepoviem, že čo najviac pošetriť energiu,
ale aby to trvalo čo najdlhšie a aby to bolo čo najviac efektívne.
Povedal som chalanom, aby sme sa striedali po 15 - 20 sekundách. Myslím
si, že boli radi. Škoda, že Kukrle nedošiel až do cieľa," uviedol.
Juraj Sagan tak niesol slovenský znak na samom čele počas takmer celých pretekov. „V takom dlhom úniku a najmä na takých veľkých pretekoch som ešte nebol. Je to zážitok."